onsdag 19 november 2008

Möte med Polisen!

Är man fylld av ironi & lustigheter som jag hamnar(läs söker) man ofta i lite udda situationer som idag tex. Åker alldeles för mycket bil i mitt jobb, en del påstår att det kan beror på att på sådan sätt ställer vi inte till med oreda.

Idag när jag var i den stora metropolen Svanesund så "råkade" jag hamna efter en polisbil mitt ute i skogen. Lärde mig en gång i tiden att bashastigheten i Sverige är satt till 70km/h och vad jag vet trots att nya konstiga hastighets begränsningar som dykt upp det senaste året så är det fortfarande 70 som gäller.... Efter någon kilometer visade sig att Polisen fortfarande använder sig av en sådan där gullig lite spade som det står polis på som var avbildad i körskole böckerna!

Det var bara att svänga in till kanten och göra sig beredd på, tja i princip vad som helst... allt mellan 7 månaders fängelse till böter för att gjort en felaktig sväng utan att blinkat tillräckligt länge.
Vis av tidigare möte med våra ädla paragraf ryttare inledde jag samtalet med ett något mesigt
-Hej. Fick ett kraftigt Tjenix tillbax.... redan här försvann den lilla eventuella trovärdighet av den långa ståtliga polismannen.

Polismannen: Kan jag få kika på ditt körkort?
Jag: Visst det går bra.
Polismannen: Japp det ser ut att vara i ordning, är det din bil?
Jag: Nja, tillhör min arbetsgivare men ägs troligtvis av ett finnans bolag i kris!
Polismannen: Och din arbetsgivare är?
Jag: Svarar snällt men tänker undra om han missade dom 40 cm stora bokstäverna som sitter på sidorna av bilen?!?
Polismannen: Jag tycker du håller avståndet alldeles för dåligt!!!
Jag: Jag tycker du kör alldeles för sakta! (upps, varför händer detta alltid mig?!?)
Polismannen: Jaså det tycker du min gode man!
Som straff fick jag göra alkoholtest, visa mönster djupet på mina helt nya däck samt visa massor av andra saker på min 7 månader gamla bil. När det var dags att att säga hejdå så önskade jag en trevlig dag och bättre lycka nästa gång. Som tur var hörde han nog inte allt av det sista!

/MZ

2 kommentarer:

Carina sa...

Men får man ligga nära bara för att någon kör sakta? Undrar på riktigt... Vad kan brottet vara i så fall - vårdslöshet eller vad?

Matz sa...

Det är brott mot trafikförordningen om man uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåtit att anpassa avståndet till framförvarande fordon så att fara för påkörning föreligger om framförvarande fordon tvingats stanna... För min del så höll jag rätt avstånd enl. min laser mätare! :) /Mz