fredag 29 augusti 2008

Den Gordiska knuten

Rubriken låter kanske lite mer avancerad än vad det egentligen är. En Gordisk knut är en invecklad uppgift som kan lösas förvånansvärt enkelt genom en drastisk åtgärd.

Tja just det där med "förvånansvärt enkelt" vet jag inte riktigt... I mitt fall är Den Gordiska knuten sex stycken träbitar som skall sättas ihop till en knut.
Det jobbiga är att bitarna har olika form men skall plockas ihop till en sk. knut.


Har under ett par kvällar försökt att samman foga dessa till en skapelse som är så lik som möjligt en bild(se exempel bilden till vänster) jag har, dock brukar det färdiga resultatet bli nått helt annan och ibland blir den bitar över och ibland verkar det saknas bitar. *suck*

Gjorde en snabb sökning på Internet och hittade ett par sidor som behandlade detta ämne där även lösningar presenterades. Fanns knutar med tre upp till 256 bitar, lösningarna presenterades i 3D där man fick se hur bitarna sammanfogades till ett mycket prydligt och snyggt slut resultat. Gött Mos tänkte jag! Vet att det är fusk men vad ska man göra..... Men verkligheten kom som så många gånger tidigare ifatt mig då det inte fanns någon knut med den formen på dom sex bitarna som jag har!

Så nu får jag hoppas på en lång och kall vinter, och Japp i värsta fall kan man ju alltid elda upp bitarna :)

/MZ

Inga kommentarer: