fredag 14 mars 2008

TUR Mässan!

Igår på förmiddagen åkte jag till Ica Focus för att handla ett par backar läsk, lätt öl och vatten till jobbet. Vet inte varför jag åker dit, tycker hela deras upplägg av kassor bara är ett Stort kaos!!
Antingen är det rutin eller bara ren dumhet?!?

Nu har dom även infört en "snabb kassa" a´la Ikea dvs man får själv scanna in sina varor om man ska betala med betalkort.... Denna kön var dubbelt så lång som till dom vanliga kassorna!!

Den kassan jag valde stod det en ny kille i som inte hade jobbat så många dagar förstod vi då det ropades sifferkoder över hela butiken!

Jag hamnade mellan en donna från turist närningen i Blekinge och en söt tjej som sålde flygstolar till indien (dom hade små söta namn skyltar på sig)! Det är ju Tur Mässan nu till helgen här i Göteborg.

Själv tycker jag att just köande är rätt tråkigt, så jag frågade donnan framför vad egentligen Blekinge hade att komma med iår. Tanten tog mig på en rejäl resa från Eringsboda till Ronneby via Kallinge ner Karlshamn, Olofström för att sist hamna i Sölvesborg. Det var marinmuseum, blåmstergårdar, viltreservat, Alice Tegnér, Peter Jablonski och Henrik Schyffert. Nämndes gjorde oxå Sverige Trädgård, 150 000 invånare och lite om freden i Roskilde....

Dom var även kända för sitt mycket stora och komplexa miljöarbete på alla nivåer inom blekinges kommuner!
Man kan säga att jag mer eller mindre blev överkörd, ett läge jag inte gillar och sökte snabbt efter nått att kontra med!!

Sneglade ner i hennes vagn för att se vad hon skulle handla, ett stort antal loka på 1,5 liters Pet, muggar samt lite andra "mäss tillbehör".

Visst är det viktigt med miljön och alla tar ansvar med både stora och små förändringar ta bara detta med vatten som finns i kranen men fraktas runt hela Sverige i flaskor, sa jag.

Ett bra sätt är att använda sig av engångs muggar i papper istället för plast och pappers påsar istället för dom i plast så inte är ner brytbara på ett naturligt sätt!!

Jag betalade och tackade för pratstunden och informationen om Blekinge!
Kvar stod en skamsen turistinformatör från blekingen med en vagn full med vatten på Pet-flaskor, flera hundra stora plastmuggar samt ett gäng plast påsar för att kunna frakta det till sin monter på Svenska Mässan!
Komplext Miljöarbete var det!!


/MZ